Blog TaskHero Solliciteren en Social Media

Solliciteren en Social Media: hoe richt je jouw pagina in?

Solliciteren en Social Media: hoe richt je jouw pagina in?

Wat voor informatie staat er online terwijl je gaat solliciteren?

Afgerond maakt 9 van de 10 Nederlanders gebruik van Social Media. Dit betekent dat er van deze personen persoonlijke informatie te vinden is op internet. Als werkgever kan de informatie op deze Social Media gebruikt worden als profilering voor de sollicitant. Facebook is hierbij verreweg het meest gebruikte platform. Hoe kan je hier goed op inspelen? En wat moet je absoluut niet doen als je aan het solliciteren bent?

Een manier kan zijn om jezelf totaal onvindbaar te maken op internet. Dit zorgt er echter ook voor dat het lijkt alsof je dingen te verbergen hebt. Daarom is dit zeker niet de ideale strategie om goed voor de dag te komen bij het bedrijf waar je wilt gaan werken.

Slechte posts

Als je ervoor kiest om aanwezig te zijn op social media (aanrader!), zorg er dan voor dat je posts goed leesbaar zijn (geen spelfouten) en als het kan ook nog een beetje interessant. Dit hoeven geen doordenkertjes te zijn of een moreel dilemma, maar iedere dag een post over hoe lekker je lunch wel niet was positioneert je nu niet direct als een interessant persoon.

Extreem

Het is je volste recht om je eigen mening te verkondigen waar jij maar wilt. Bedenk echter wel dat je eventuele werkgever dit ook allemaal ziet. Zorg er daarom voor dat je niet als extreem persoon naar voren komt. Voorbeelden hiervan zijn extremistische uitspraken over politiek of religie. Een mening hierover hebben is prima, maar zien dat de hele Facebookpagina ermee vol staat komt agressief over. Agressie is een eigenschap die bij weinig functies geschikt is.

Klagen

Een Facebookpagina met alleen maar geklaag brengt geen positief imago met zich mee. Al helemaal niet als er geklaag staat over een oude opdrachtgever. Stel je voor: een bedrijf dat op Facebook alleen maar klaagt over hoe slecht de CAO is en wat een slecht werk zijn personeel heeft geleverd. Daar zou jij toch ook nooit willen werken? Vice versa werkt dat precies hetzelfde. Let daarnaast ook op met vloeken op Social Media. Bij het solliciteren is alle informatie die het bedrijf over jou vindt bepalend of je wel of niet wordt aangenomen.

Foto’s

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Werkgevers zien waar je mee bezig bent en wat je interesseert. Er is echter wel een groot verschil bij foto’s. Er zijn foto’s waarbij je trots laat zien een berg te hebben beklommen. Er bestaan echter ook foto’s waar men trots laat zien hoe ze zwart aan het reizen zijn. Het is niet de bedoeling dat je aan je potentiële werkgever laat zien dat je je best doet om de regels te ontwijken.

Oftewel: Wees je bewust van je online voortkomen!
Kijk eens als een buitenstaander naar je bestaan op Social Media. Zou je jezelf aannemen?

PS: ben je op zoek naar een flexibele bijbaan? Schrijf je hier in als Held bij TaskHero en werk wanneer jij wilt!

Geplaatst in Aan de slag als Held.